Marinus Dikboom over de Opal® appel: “Interessant voor ons door exclusiviteit en niet te koop in de supermarkt”

Inova Fruit heeft een aantal vragen voorgelegd aan Marinus Dikboom, eigenaar van boerderijwinkel Dikboom Groenten in Smilde. Marinus vertelt dat zij in november 2020 zijn gestart met de verkoop van Opal appels. Nadat Postuma AGF hen informatie heeft gegeven over deze nieuwe, bijzondere appelvariant, is hun interesse direct opgewekt. Hij heeft naast de opal ook nog andere merkappels, zoals Jazz, Fuji en Pink Lady in het schap liggen.

 

Hoe lang geleden bent u begonnen met de boerderijwinkel?
Marinus Dikboom: “Op 16 september 2016 zijn we begonnen met de boerderijwinkel. Hiervoor stond er een SRV-wagen aan de straat, waar aardappelen, groenten en fruit werden verkocht. De verkoop in de SRV-wagen werd beheerd door mijn ouders.
Wij wilden het graag anders en zagen toekomst in een boerderijwinkel met een groter assortiment. De schuur waar we de boerderijwinkel in hebben, is volledig gerenoveerd. We hebben samen met onze beide kinderen zelf ook veel geklust. Het is een echt familiebedrijf.”

 

Waarom bent u met de verkoop van opal appel in de boerderijwinkel gestart?
Marinus vertelt dat zij in november 2020 zijn gestart met de verkoop van Opal- appels, direct vanaf de start toen Postuma hun informatie heeft gegeven. “Wij staan open voor nieuwe producten die exclusief zijn en dus niet in de supermarkt te koop zijn. Dit is ook een manier om je te onderscheiden. Het type appel en de kwaliteit van de Opal® staat ons wel aan. Dat wat in jullie folder staat, klopt echt.”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wie zijn jullie klanten?
“Onze klanten zijn heel divers. Ze komen in een overall of in een mantelpakje. Van jonge mensen tot mensen die in het verzorgingstehuis wonen.” Ze bezorgen ook veel en dit ook van dorp tot stad in een steeds groter wordende regio rondom Smilde.

 

Welke reacties heeft u zoal van uw klanten op de opal® appel ontvangen?
Marinus Dikboom legt aan zijn klanten uit dat de Opal® wel 5x minder wordt bespoten. Dat vinden zijn klanten een goed argument om de appel uit te proberen. De reacties van zijn klanten op de gele Opal® appel zijn verrassend, maar positief:

• “Aparte gele, beetje doffe kleur, maar zeker lekker van smaak.”
• “Ik kan hem eten, ondanks mijn appelallergie!”
• “Een beetje oubollig qua uiterlijk, maar ook wel heel ‘natuurlijk’.”
• “De smaak is goed en lekker.”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wat doen jullie aan promotie?
Toen de boerderijwinkel haar 2-jarig bestaan vierde, hebben ze een aanbiedingspakket bedacht. Zo is de vraag naar hun wekelijkse vers pakketten ontstaan, vol verse groenten en fruit. Ze promoten hun verse weekpakketten op Facebook, af en toe met gesponsorde berichten. Verder is de mond- tot-mond-reclame voor hen tot nu toe de beste reclame. De boerderijwinkel heeft inmiddels wekelijks veel online verkoop van kleine en grote weekpakketten.
Over de promotie van de Opal-appel is Marinus duidelijk: “Dit is een appel die zeker in het begin, meer gestimuleerd moet worden en aandacht moet krijgen.” Bij de introductie van de Opal-appel heeft Marinus bij iedere online bestelling een gratis Opal-appel met een bijbehorende receptenfolder gedaan.

 

Hun motto is “Dichtbij is beter, vers is lekkerder”
“Wat van dichtbij kan komen, willen we graag van dichtbij”, vertelt Marinus verder. Ze krijgen ook veel producten rechtstreeks van verschillende telers. Ze proberen in alles zo duurzaam mogelijk bezig te zijn. De producten willen ze het liefst in statiegeldkratten en niet in dozen. “Zelf telen we prei en lente-ui. We hebben verschillende certificaten, waaronder het “on the way to Planet Proof”-certificaat. We telen milieu bewust, we bespuiten onze groenten bijvoorbeeld alleen als het nodig is,” licht Marinus tot slot toe.